lördag 29 mars 2008

Mössor



För några veckor sedan var vi på Gläntan (öppna förskolan) och E hade en av sina hemmasydda mössor på. Ks mamma tyckte attd en var så fin att hon genast beställde två stycken till sin tvååriga dotter. Jag fick fria händer att välja tyg och mönster. Lite nervöst att sälja två mössor som jag inte visste om kunden skulle gilla eller om de ens skulle passa (jag har ju aldrig gjort hjälmmössor till tvååringar förr).
Mönster: Gynthers "Sy till barnen" stl 2 år.
Material: Den översta är sydd i en gammal gardinlängd, manchester från S&S samt fodrad med Hilcovelour. Den nedre är sydd i tyg jag fick i mitt hemlispaket från Klockarbarn och fodrad med gul Hilcovelour. Båda mössorna är kantade med mudd från S&S.
Maskinval: Overlock att sy ihop med. Vanlig maskin till att "tråckla" ihop foder och mössa med. Coverpro till kantband. Tyvärr har jag inte skrivit upp inställningarna.
Kul: Att kunden blev nöjd med mina tygval.
Nervöst: Att K inte provade mössorna innan de såldes, således vet jag inte än om de passar.

5 kommentarer:

Sarah sa...

De är jättefina!

Carolina sa...

Tack ;)

Anonym sa...

Det tycker jag med! Men vad är coverpro?

Carolina sa...

Tack Johanna!
Coverpro är en täcksömsmaskin från Janome. Täcksöm är den sömmen du ser längst ned på en t-shirt. Just coverpron kan sy med 1-3 nålar, i detta fall har jag använt 1 nål.

Anonym sa...

Vad fina mössor och så fint det blev i det gula tyget från mig. Jag behövde lite inspiration och nu fick jag det. Det gula tyget....undrar vad jag ska sy i min kvarvarande bit?
/Klockarbarn