måndag 25 februari 2008

Raglantröja

Denna tröja har jag sytt till E för ett tag sedan, har inte hunnit blogga om den heller ;). Tyvärr upptäckte jag när den var klar att den egentligen var för liten ;( Trots att jag utgick ifrån storlek 74 så känns det som om slutresultatet blev stl 62. Tyvärr har dragkedjan kommit lite högt upp i halsen också. Eftersom jag inte har något vliseline formband (eller vad det heter) så klippte jag smala remsor av vliselin och strök på innan jag sydde fast dragkedjan och det funkade bra!

Mönster: Egenkonstruerat utifrån raglanomlotten i Ottobre 6/2007.
Material: Velour och mudd från Hilco, kaninapplikation från JnyDesign
Maskinval: Overlock till att sy ihop, coverpro till att sticka ned sömsmåner, vanliga maskinen till att sy på dragkedja med.
Kul: Att den blev så snygg och genomarbetad.
Mindre kul: Att den blev för liten...
Att tänka på: Göra halsen lite större så att dragkedjan inte kommer så högt upp. Göra infodringar vid dragkedjan så att den inte skaver.

11 kommentarer:

Linda sa...

nej, vad tråkigt när det blir fel storlek :-( tröjan är verkligen jättefin! hur sött som helst

Carolina sa...

Tack linda! Ja det är tråkigt när det blir fel storlek och jag tyckte ändå att jag tog i när jag valde 74, lillan har ju bara 62/68 än så länge och så brukar ju Ottobre vara stora! Men än så länge knör vi på henne den ;)

Mimmi sa...

Trist med storlek. I övrigt är både modellen och tröjan underbara.

Carolina sa...

Tack Mimmi
Ja det är tråkigt när det blir fel med storlek och då speciellt när det blir för litet! Men jag fick ju iaf pröva att sy en sån här tröja och vet vad jag ska göra bättre till en större modell :)

Anonym sa...

Jättesnygg tröja.
Jag skulle vilja veta lite mått...
för att lyckas få till ett hemligt paket så bra som möjligt.

Flickans mått från axeln och ner till ankeln. Hennes fots längd.
Din fots längd. Din sons fots längd.
Din tröjstorlek.
/Hemlis kompisen

Carolina sa...

Hemlis
Här kommer några mått:
Hennes längd ca 48 cm, fot 8,5-9 cm (inte så lätt att mäta då tårna böjdes in hela tiden ;))
Min tröjstorlek 38-40, min fotläng 21 cm
Återkommer med övriga mått.

Anonym sa...

Det var snabbt svar. Har du så små fötter...21 cm motsvarar ungefär stl 34. Stämmer det?
/Hemlisen

Carolina sa...

Nä jag har stl 36-37, jag mätte igen och får det till 21 cm, hmmm

Sonens fot var 17 cm, han har stl 29-30.

Anonym sa...

Vad bra då vet jag. Jag tittade i en tabell som jag har över skostorlekar för vuxna där stod det 34 och det förstod jag ju att det borde vara tokigt.
/Hemlis

Jes sa...

Tröjan är ju hur snygg som helst, snyggt med den lilla kaninen: )
Ottobre brukar ju va stora men du hittade kanske ett av mönstren som är "normalt".

Carolina sa...

Tack Jes!
Jag visste redan när jag köpte dragkedjan att den skulle bli liten så jag köpte två stycken ;) Det får bli en tröja till!