måndag 4 juni 2007

Det var inte som jag hade tänkt

Svårigheterna med overlockmaskinen var inte att trä den eller ställa in rätt trådspänning (än så länge iaf). Utan svårigheterna hittills, efter att ha sytt en babymössa, var just det när det inte skulle gå rakt fram och man dessutom var tvungen att nåla ihop de två tygen. Inte helt enkelt att styra tyget genom pressarfoten kräver en del träning misstänker jag. Dessutom kom jag på (innan jag testat faktiskt) att det inte går att sy över nålarna som på en vanlig maskin. På overlocken finns det ju en kniv som skär av överskottstyget i sömsmånen.

Praktiken fortsätter!

Undrar när jag vågar klippa i de nya tygerna? Det kräver en otrolig mental förberedelse...

3 kommentarer:

Thea sa...

Gissar att du redan hunnit vänja dig när du läser det här? Visst känns det lite ovant först, men nu tycker jag att det är jobbigare att sy på den vanliga maskinen som inte matar fram lika snabbt!

Thea sa...

Förresten, Carolina, om du vill få lite bra tips så har jag en bra bok som heter "Sewing with sergers" (info finns på min bloggsida). Den hjälpte mig på traven. Många bra tips på hur man löser olika detaljer med overlocken. Tror jag köpte den via Adlibris eller nåt.

Carolina sa...

Har sett på din sida att du tipsar om den boken. Låter ju som en bra idé. Först ska jag iaf gå kurs hos dem jag köpte symaskinen.