onsdag 25 april 2007

Marmelad

Ikväll har jag kokat marmelad. För ca ett år sedan fick jag ett kalamondin-träd av mina kollegor i födelsedagspresent. Jag har inte riktigt vetat vad jag skulle göra med alla frukterna och vid läsning på diverse forum förstod jag att frukterna inte är så goda att äta. Dock förstod jag att man kunde laga marmelad på dem. Jag hittade ett recept för citroner och tyckte att det kan väl duga. Här kommer mitt kalamondinmarmeladrecept:

0,5 kg kalamondin
ca 4 cm ingefära
1 l vatten
400 g bitsocker
300 g strösocker
200 g råsocker
0,5 dl vaniljsocker

Tvätta och skiva kalamondin tunt behåll kärnorna.
Skala och riv ingefäran.
Koka upp ingefära, kalamondin och ca 7,5 dl vatten. Låt sjuda under lock i ca 30 min.
Lös upp sockerbitarna i resten av vattnet på svag värme.
Tillsätt allt socker till kalamondinröran, höj till högsta temperatur och låt koka utan lock till dess att blandningen är 106 grader varm. Skumma hela tiden.
Stäng av plattan och låt grytan stå till dess att det slutar koka. Häll upp på rengjorda burkar och låt svalna upp och ner.

Bra att tänka på INNAN man börjar.
- Ha tillräckligt med socker hemma, så behöver du inte använda tre olika sockersorter ;)
- Ha tillräckligt med glasburkar hemma, så slipper du använda vanliga plastburkar...
- Använd tillräckligt stor gryta från början!

Ja ni kan ju bara gissa vilka misstag jag gjorde själv :-)

2 kommentarer:

Botilda sa...

Det låter som att det kunde varit jag ;-) Men vad är egentligen kalmondin?

Lennart sa...

Varför bitsocker? Strösocker o bitsocker är väl samma sak?