torsdag 18 oktober 2007

Äntligen!




Har jag fått sytt lite. Tyvärr är jag inte kompis med Coverpron än så det blir fortfarande en del hoppstygn, fast inte lika många längre. För att slippa trassel och hoppstygn i början av en söm börjar jag numera på ett annat tyg och syr över på det som ska sys och slipper således det trasslet. Dock förekommer det fortfarande en del hoppstygn mitt i sömmar (antagligen när jag stannar) och när man syr över tjockare partier.
För att sticka ned sömsmånen uppe på axeln använde jag baksidan av kedjesömmen, blev riktigt dekorativt. Som övertråd (nåltråd) i täcksömmarna har jag använt S&S "stark jeanstråd" i limefärg. Som undertråd en vanlig sytråd.
Velouren kommer från S&S och är någon mörk antracit köpt i våras. Som kantning i halsen har jag använt mitt frottéliknande tyg köpt i en lokal tygaffär i Helsingör.
Mönster till det hela är från "Sy till barnen" av Elsebeth Gynther, jag har dock kortat av klänningen något då jag tyckte att deras klänning var väl lång.
Det som saknas nu är band att knyta ihop det hela med, det är en omlottklänning med omlotten där bak. Jag hoppas komma till S&S i helgen och där hitta något bra band...
Riktigt kul med det här projektet är att jag börjar bli bättre kompis med Coverpron samt att slutresultatet i det stora hela ser bra ut. Kanske att jag skulle sprättat kedjesömmen på axeln, men nu är den där ;)

6 kommentarer:

Gekko sa...

Vad snygg! Och jättebra idé att använda baksidan av kedjesömmen, det har inte jag tänkt. Här kommer härmas!!

Jes sa...

Jättefin klänning, instämmer med gekko"här kommer härmas" :)

Carolina sa...

Tacj! Härma på ni, det är ju det som är kul, dvs att få inspiration av varandra.

Anonym sa...

daaah vad du är kreativ! Som allitd. Jättesnygga tyger och visst hittar du tiden, ska bli roligt att se vad det blir av alla dessa fantastiska tyger
kram

Carolina sa...

Tack Johanna, jo nånstans hittar jag alltid lite tid, men jag vill ha mer ;)

Thea sa...

Wow, håller med Gekko och Jes, jättesnygt med den omvända kedjesömmen. Och just lime var ju en höjdare. Attans att jag inte är i beställartagen från S&S och det blir ju lite dyrt med porto för en rulle tråd..