söndag 14 januari 2007

Bilder från verkligheten

Här kommer några bilder från den gågna helgen.


Vi har numera en sandlåda i en del av källaren... På sikt ska här bli ett lite badrum, dvs WC, handfat och badkar.


Inspirerad av Johannapannas bullbak ställde jag mig idag för att baka bullar. En första kontroll att alla ingredienser fanns hemma och efter lite ersättningar hit och dit konstaderade jag att vi skulle kunna börja vårt bak. Fram med maskinen och P utsåg sig själv genast som jästsmulare. Så fint har jästen för övrigt aldrig varit smulad ;) Jag började smälta smöret till degspadet varpå jag hör en uttröttad röst från källaren: Vet du var raspen är? Nä, svarar jag. Kunde inte påminna mig att jag sett detta verktyg någonstans i vårt i det här fallet alldeles för stora hus. Jag insåg direkt att det var läge att stänga av spisen, slänga på sig grovskorna och delta i letandet. Jag funderade och funderade men kunde inte påminna mig var jag sett denna rasp, em att jag sett den för inte allt för längesedan. Till slut hör jag ett glatt tillrop raspen var funnen. Åter till bullbaket. I med mjölken i det smöret som nu hunnit stelna. Klumpar! Till slut värms klumparna bort och degspadet är alldelse för varmt. Kyler av en liten del som kan hällas över jästen, P ställer sig glatt och rör om. Då kommer nästan besvikna rop från källaren, det saknas delar till avloppet...

Jag byter raskt byxor, slänger in P i bilen och ger mig iväg i stormen för att införskaffa:
2 st dubbelmuff, 75 mm
2 st 30 gradersböj, 75 mm
2 st 45 gradersböj, 75 mm, samt
1 st 45 graders grenrör, 110*110 mm

Slängs fram och tillbaks på vägen av de kraftiga vindarna på sina ställen får vi kryssa mellan nedfallna grenar, men klarar oss från fallande träd. Några av träden vi körde förbi hängde läskigt ut över vägbanan, men föll aldrig.

Hemma igen efter drygt en timme fortsätter vi glatt bullbaket. Och jo jästen verkar inte ha tagit någon skada av den långa väntan på mjölet. Värmer degspadet igen och slänger i alla ingredienserna. Degen jäser jättefint och blir minst dubbelt så stor som det står i receptet på mindre än halva tiden. P skötte hjärtformen och jag kavlade degen, jättegoa blev dom.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hola hej
nej det är fortfarande "fel färg" på texten mot den mörka bakgrundne. Kanske är det bara hos mig?

Om jag markerar texten blir den vit och då kan jag läsa den ändå. Problem solved.

Kul att ha inspirerat till bullbak!!

Anonym sa...

Ja vilken tur att det blev bular till slut!

Vill bara kommentera din kommentar...jag skrev att jag längtade, men jag sktev också...Nu är nu tids nog är vi där!
Jag försöker verkligen att leva i nuet.
Men jag är astrött på det här pissiga vädret så visst längtar jag efter sol&värme!

Ha en skön dag, kram

Anonym sa...

Det blir ju äkta sandmellantårnakänsla när man tagit sig ett dopp i karet ;-)

Såg inga hotande träd när vi körde till H-näs, var nog tur det. Vilket håll tog du frässten?

Carolina sa...

Jag körde över Allerum och Ingelsträde av ren vana borde kanske kört 111 igår ;)

Millan sa...

Men vilken helg!!
Bullarna ser jättegoda ut!

Kul med ny toalett, även om det är lite trixigt nu. :)