fredag 14 september 2007

Nu är hon här!

Lilla damen behagade inte vänta på någon igångsättning vilket var väldigt skönt. Efter det att ag varit och hämtat P på dagis i onsdags började värkarna komma lite då och då. Framåt tio på kvällen var de hyfsat regelbundna men inte så långa. Vid elva försöker jag gå och sova, men det var bara att ge upp. Tog en dusch och konstaterade sen att det nog var bäst att gå över med P till barnvakten... Halv ett lämnades han över och kvart över ett kände jag att det var dags att åka in. I bilen in kommer värkaran med 3-4 min mellanrum, men de går fortfarande att andas igenom dem. Otroligt skönt att kunna sitta still och ändå ta värkarna, hade jag inte tränat profylaxandning hade detta definitivt varit den värsta bilresan i mitt liv!
Väl inne på förlossningen konstateras det at tjag "bara" är öppen 4 cm. Då kändes det ett tag lite hopplöst, hur lång tid skulle detta ta? Efter CTG och undersökning tar jag iaf en dusch M står bredvid och utför alla min order. Efter duschen görs en ny undersökning och det visar sig att jag är fullt öppen! Jippie! Det var bara att börja krysta, jag känner just då inga direkta krystvärkar och väljer att ta det lite lugnt för att vila lite. Efter tre (kanske fyra) krystningar är hon sen ute. Totalt var vi inne på förlossningen i 1,5 h och jag var närvarande hela tiden. Underbart!

Hon vägde 3 060 g, var 47 cm lång och hade ett hattmått på 34 cm.


Knappt 2 h gammal.

Några timmar gammal, sovandes i plastbaljan nere på egenvården. Mössan sydde jag ca 6 h innan hon tittade ut, dvs under pågående värkarbete ;)

Vi är nu hemma och alla mår bra. Återkommer med fler bilder när vi laddat ned dem i datorn.

15 kommentarer:

Botilda sa...

Å, vad fin hon är! Stort grattis!

A sa...

Grattis tjejen och lilltjejen! men ta det liiite lugnt ett tag, va?

Anonym sa...

GRATTIS!! Söt liten pluttis! :)

Jes sa...

GRATTIS!!!!
Hon är helt underbar. Låter som en drömförlossning. Vi gick oxå på profylaxkurs innan K kom och jag hade sån nytta av andningen, P var super på att cocha och räkna ner värkarna. Vilken fin mössa, är byxorna oxå månne hemsyda, fina är de ialle fall. Hoppas ni mår bra allihop. Och ännu en gång ett stort GRATTIS. Bra Jobbat :)

Carolina sa...

Tackar!

Hon har bara sovit sedan vi kom hem så jag har verkligen hunnit läsa ikapp i diverse forum ;). Återstår dock alla bloggar, men det får bli en annan dag.

Linda sa...

Gud så härligt. Hon är jättefin, grattis.

Fiffiluren sa...

Åh, så fin hon är. Njut bara njut av denna nyfödingstid. Den går alldeles för fort över på en a två månader.

Anonym sa...

Stort stort grattis från oss. Visst är hon en kopia av sin mamma?!

Kramar från Åsa, Peter och Philip

Carolina sa...

Tackar återigen!
Ja, njuter gör vi definitivt! Helt underbart är det än så länge, men snart kommer väl tröttheten.

Sarah sa...

Hej igen :-)! Hon är underbart söt, skönt att höra att allt gick bra. Landa nu så kan vi ses när ni känner för det, vi är så klart nyfikna på ert nya lilla tillskott. Jag luskar på en bra present till henne så länge ;)

kram

Anonym sa...

men åååh. jag säger bara men ååååh. Fy vad hon är söt!!! vad skönt att förlossningen var så smidig och gick så fort. du verkar ha haft en "bra resa" där du var med under hela tiden. jätteskönt! härligt att profylaxen funkade så bra och att du kände att du kunde följa med hela tiden.

jättemå¨nga kramar härifrån. Njut, snosa bebis och må så gott. kram kram

DORIS DAISY sa...

MEn du vilken liten gildklimp. *villha*
Grattis grattis!

Mimmi sa...

Vilken söting! Och vad skönt att känna att förlossningen gick bra och profylax fungerade. Jag hade själv förberett mig mycket på förlossningen, men jag skyller på igångsättningen för jag hade aldrig klarat en naturlig förlossning känns det som.

Anonym sa...

Grattis till lilla godingen. Blir sugen igen men jag får nog nöja mig med 2.
/Klockarbarn

Carolina sa...

Tackar, tackar

Johannapanna: det var riktigt kul att vara så närvarande, dock betyder ju inte det att det var smärtfritt ;)

Mimmi: Kan verkligen tänka mig att igångsättning är jobbigt och så är det ju alltid jobbigare när man inte varit med om något tidigare.

Klockarbarn: Tror inte att det blir fler än två här heller.