måndag 3 september 2007

Jägare

Ett konstigt släkte. Jag har aldrig riktigt förstått vad man ser för roligt i att stå ute i skogen och skjuta djur. När man tar upp det till diskussion med en jägare så är deras främsta argument att de hjälper till med viltvården och att begränsa de olika viltbestånden till en lagom storlek etc etc. De försöker då alltid framstå som att de gör en otroligt god gärning och de skjuter ju inte mer än den kvot de blivit tilldelade. Hjältar! Eller? Efter dagens inslag på TV om att det viktiga för en jägare är själva troféjakten och att man ska skjuta de största och finaste älgarna. Vilken god gärning är det med att utarma den stackars arten så att bara de svaga individerna blir kvar? Kanske vill även jägarna självdö, då det till slut inte finns några älgar kvar att skjuta till slut.

Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget, blev bara lite frustrerad framför TVn.

2 kommentarer:

Sarah sa...

Inte min grej heller. Men dubbelmoral för jag äter gladeligen kotletterna från affären.....
Känner några som jagar. Men har fattat det som att de gör det mest för matens skull (jagar på egen mark).Då kan jag tycka det är helt ok. Djuren som ligger förpackade i frysdisken har säkerligen lidit mer i sina dagar.
Men givetvis tycker jag inte att man ska få skjuta bort en hel stam bara för man vill ha några horn!

Max sa till grannen när han varit ute och jagat "Du får inte skjuta Bambi. Man får inte döda djur bara myggor" hehe.

Carolina sa...

Snacka om trippelmoral här då. Det är ju både lidande och miljö bakom att äta kött;)

Och ja myggor är kanske inte djur...