måndag 28 april 2008

Tomte?




Redan när ugglorna anlände här hemma kände jag att E skulle få en omlotthoodie i rött med uggletyg som foder i luvan. Vid tillklippningen blev jag lite osäker, skulle det bli för mycket med så mycket rött?
Material: Röd velour från Hilco, röda ugglor från Jofotex, brun stretchjersey från S&S till kantband.
Mönster: Utgångspunkt i Meedoms mönster "Börnetöj 0-3 år". Form 2 raglanärm, jacklängd och med förstorade framstycke för att få omlott.
Maskinval: Overlock att sy ihop med, coverpro att fålla och sy på kantband med, vanliga maskinen till namnband.
Kul: Att den blev så fin och bra!
Mindre kul: CPn gjorde några få hoppstygn, varför blir jag inte helt nöjd med denna maskin? Dock var Gekkos tips om inställningar mycket bra. Högt pressarfotstryck och hög diffmatning.
Att tänka på: Kanske ska halsringningen vara något mindre.

17 kommentarer:

OttoPippi sa...

Tycker tvärtom att den var härlig med så mycket rött! Inte en tomte i sikte :-) Bara ett sött litet barn i en jättefin hoodie!

Botilda sa...

Nejnej, inte tomte! Jättefint och färgglatt!

Tänk vad trist om man bara fick använda rött till jul, gult till påsk grått till pojkar, rosa till flickor, beige till mammor, svart till pappor, orange till hösten, grönt till våren, vitt till sommaren och randigt bara till dem som ännu inte fyllt fyra...

Carolina sa...

Tack! Håller med tycker faktiskt inte att det blev så mycket tomte över det hela när den väl var färdig!

Jes sa...

Inte tomte alls,, den blev ju hur fin som helst :) Du ska verkligen va nöjd. Tösen är verligen söt.

Sarah sa...

Så härlig. Men jag röstar mer för en liten jordgubbe eller kanske ett smultron så här års ;)

Carolina sa...

Tack!
Sarah det var ju bra liknelser :)

DORIS DAISY sa...

Hej!
Helsöt hodie,bra ide att fodra med uggglorna! Älskar dina virkade hattar :o)

Carolina sa...

Tack Doris D :) Jag tycker det blir riktigt bra att fodra med ugglorna sen är de ju söta som kläder också.

[ LiEmEl ] sa...

guud vilken fin hoddie det blev, underbar färg. o som sagts tidigare jättefint att ha ugglorna som foder i luvan!

Carolina sa...

Tack Liemel! Färgen är elt underbar och jag blir så glad varenda gång jag ser den ;)

6-barns mamma sa...

Vilken fin jacka, tycker den blev så fin ! En härlig röd färg, blev fint med ugglorna i huvan.

Solveig Lövendahl sa...

Det kan inte bli för mycket rött! Jättefin!!

Carolina sa...

Tack!
Rött är verkligen jättehärligt ;)

Anonym sa...

Superfint, inte tomte alls, bara glatt och rött! Kan man annat än le när man ser barnet i den hoodien?! Färg är bra tycker jag. Ugglorna inuti var ju jättefint. Hur gjorde du för att göra sömmen dold på fodertyget i luvan, ned mot storlekslappen?

Anonym sa...

Jag har länkat till dig. Hoppas det är ok.

Carolina sa...

maria
Tack! Jag syddde alla de tre lagren (yttermössa, jacka och foder) i samma söm. Det gäller bara att vända räta och aviga rätt. Sedan syr jag ihop yttermössa och foder med en hjälpstickning innan kantbandet åker på.

Syfröken
Kul att du länkar ;)

Thea sa...

Å vad fint!! Roligt att se något i verkligenhet som hittills bara funnits som en tanke i mitt huvud!