måndag 7 januari 2008

Äppelbody



Blev så sugen på att sy en omlottbody av kanintyget men vågade inte använda ett nytt mönster så jag fick testa i äppeltyget från Stof och Stil först. Har inte provat den på så jag vet inte om mönstret var bra. Kul var iaf att jag vågade mig på att använda den nya kantbandspressarfoten och att jag till sist (efter ca 2 m provsömnad) fick till en söm utan hoppstygn. Dock blev sömmen väldigt ihopdragen, får testa sen om det går att sänka diffmatningen utan att hoppstygnen återvänder. Något jag också la märke till är att det blev mycket bättre om jag tryckte gaspedalen i botten!

Mönster: Ottobre 6/2007.

Material: Äppeltyg, brun mudd och tryckknappar från Stof&Stil.

Maskinval: Overlock att sy ihop sömmar med (trådspänning: 5-5-6,8-2,2; diffmatning: 1,25). Coverpro till att sy fast kantband med (trådspänning: 4-4-5; steglängd: 4; diffmatning: 2,0; pressarfotstryck 7 mm). Vanliga maskinen att sy ned sömsmåner med och till att fästa namnband.

Glädjemoment: Jag kunde använda den nya kantbandsmojängen och det gick supersnabbt att kanta med den samt att min tång fixade knapparna så bra. Får efterbanka knapparna sen, men det är så mycket lättare att få dem på rätt plats med en tång ;)

Tråkigt: Att jag inte fått till inställningarna till 100 % på coverpron, det blir rätt bubbligt ;(

Nervöst: Inget just nu, det är först när jag ska klippa i kanintyget!

Att tänka på: Fortsätta att leka med CPn så att jag får till inställningarna.

4 kommentarer:

Thea sa...

Snyggt! Och roligt att du är hyfsat kompis med coverpron. JAg läste i Gekkos blogg om att du tyckte pressarfotstrycket var avgörande. Hur då? Sen skrev du nåt om att du mäte med din pfiffikus - kan du inte blogga lite om den och hur den funkar - jag är så himla nyfiken! Var köper man en sån. Om du inte vill blogga om det kan du väl maila mig?

Carolina sa...

Tack Thea!
Jag gör ett blogginlägg så fort lillan sover (förhoppningsvis snart ;))

Ceci sa...

Vilket fint tyg, bodyn blev ju jättesöt! Dum fråga kanske - Kan man använda en kantbandsmojäng på en vanlig maskin??

jag har ingen coverpro utan bara en vanlig och en overlock...

Carolina sa...

Ceci
Det finns kantbandspressarfötter yill vanliga maskiner också