torsdag 17 januari 2008

Kaninklänning



Har blivit så inspirerad av Theas omlotttunikor att jag ville prova att göra en själv. Jag ville ha raglanärm på min så jag började med att plocka fram ett sådant mönster (Ottobre). Jag bestämde en skärningslinje för omlottdelen och så ritade jag en lagom utsvängning på kjoldelen. Första försöket gjorde jag i E-slöjdtyg och där gjorde jag skärningen rak och ca 2 cm ovanför ärmhålet = svårt när raglansömmarna skulle sys. Så till denna klänningen gjorde jag i stället skärningen lite halvmåneformad så att den kunde sluta nedanför ärmhålet och det blev mycket bättre!


Mönster: Storlek och raglanskärning ur Ottobre resten egenritat.
Material: Jnydesigns härliga kanintyg
Maskinval: Overlock att sy ihop med, coverpro till kantband, fållar och stickningar samt vanliga maskinen till namnlapp och att fästa trådar från OL med.
Kul: Att den blev så bra och att jag fick använda de nya namnlapparna!
Mindre kul: Att det blev hoppstygn när jag skulle sy på kantbandet (jag orkar int sprätta så jag håller tummarna för att det inte totalt trasslar upp sig ;))
Att tänka på: Hitta en bättre arbetsordning, för med endast 4 bruna trådrullar fick jag trä om maskinerna alldeles för många gånger ;(

9 kommentarer:

Thea sa...

Så fin den blev. Jättesnyggt med raglarskärningen. Smart av dig att testa i E-slöjdstyg först.

Carolina sa...

Tack! Ja, jag är verkligen glad att jag testade i annat tyg först, för nummer två blev mycket bättre ;)

Ceci sa...

Här har det hänt mycket, vilken fin kaninklänning! och namnbanden var riktigt coola =)

Carolina sa...

Tack! Jag är inte så duktig på att uppdatera bloggen så därför blir det i klump när jag gjort saker.

Gekko sa...

Jättesnygg! Jag kan förresten bara rekommendera att köpa 4 trådrullar till med brunt. Jag köpte 4 1000m-rullar från Bibbi och nu har livet blivit så mycket enklare:-)

Igår satt jag förresten med min pfiffikus och mätte pressarfottryck och svär åt mig själv att jag inte gjorde det när jag strulade med kaninfilten. Tror jag satt 3-4 timmar igår med kantbandspressarfoten utan att få en acceptabel söm, med precis samma tyger och inställningar som med filten. Aaaaarg! Idag skall det gå! Bara inte just nu...

Anonym sa...

otroligt snygg! vad duktig du är!!

och jag älskar tyget!

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Hej....även du har fastnat för fina kanintyget ser jag. Håller själv på att knåpa i det. Vilken maskin använder du för den fina sömmen utanpå längst ned på tunikan? Ska köpa en tänkte jag./Karolina

Jes sa...

Vilken kanonfin, snyggt jobbat.
Ska skicka ut beställningblanket till storleks etiketterna men kan ine hitta din mailadress någonstans.

Carolina sa...

Tack alla!

Gekko: Ska genast komplettera med det ;)

Karolina: Det är en Janome Coverpro 1000 cp

Jes jag mailar dig!