lördag 12 januari 2008

3:e dagen

Nu kan jag inte låta bli att lägga in en liten kommentar om E. Hon har ju aldrig tagit napp, precis som sin bror. Detta har resulterat i att jag fått agera napp = inte kul! Speciellt kvällarna har varit jobbiga, hon har i princip legat vid bröstet från 7 till när vi gick och la oss vid 10-11 Därefter har hon fortsatt med sitt snuttande fram till ett - halvtvå, lite för jobbigt. Så för några dagar sedan bestämde jag att det är slut på kvällssnuttandet...

...och det har varit en del skrik och protester sedan dess, men det går framåt! Första kvällen tog det ca 1 h för henne att somna själv (dvs utan bröst i munnen, jag var hela tiden närvarande så hon var inte lämnad ensam). Andra kvällen gick det på 40 min och med något lugnare skrik och ikväll gick det på 20 min och med ännu mindre skrik, dock har vi redan haft ett uppvaknande, men det var snabbt åtgärdat och nu sover hon igen :-)

Så nu hålls tummarna för att vi ska kunna hålla i detta, helt underbart att ha egentid på kvällen, jag är en ny människa ;-) Nästa steg blir sova hela natten, men det känns inte lika viktigt, hon är ju faktiskt bara 4 månader.

6 kommentarer:

Thea sa...

Oj vad jag känner igen mig! Precis sån var min äldsta dotter. Fast eftersom hon var först kunde vi vara uppe på kvällarna medan hon snuttade. Nu har man ju lite tidigare morgonvanor...

Mimmi sa...

Åh, jag känner igen mig så väl också, men det var skönt att höra att det går framåt. Min lille G är också 4 mån och jag måste ladda med tålamod för att sluta vara mänsklig napp. Några kvällar har det gått med vaggvisor och skrik, men andra tryter tålamodet. Efter att ha fått krafter tillbaka efter maginfuensa skall jag efter att ha fått inspiration av dig ta nya tag.

Carolina sa...

Thea
Vi har nog faktiskt ganska samma morgonvanor nu! Vår son är inte så morgonpigg ;)

Mimmi
Jag peppar, det är underbart :) Jag har fått mycket inspiration av Anna Wahlgren även om jag inte vill påstå att vi kör någon ren AW-kur.

Mimmi sa...

Åh, hennes bok har jag i bokhyllan. Skall plocka fram den och inspireras.

Anonym sa...

heja E.

Är ingen älskare av AW jag... men att få sova och få lite egentid utan att vara napp, det skriver jag under på!

(det är saker som t.ex. det här: http://tartmamman.blogg.se/1194799421_var_kan_man_anmla_snt.html
eller magläge och hårdhänt buffning
som gör att jag inte är något AW-fan.
kram

Carolina sa...

Johannapanna
Sånt är jag inte heller så förtjust i! Men det är så häftigt att se lilla E när hon nu vet vad det är som gäller, så lite buffning blev det de två första kvällarna. Imorse vaknade hon inte med skrik utan med joller, det är ett stort framsteg tycker jag.