söndag 29 juli 2007

Profylaxkurs

Igår kom jag hem efter att ha varit på en intensivkurs hos Profylaxgruppen. Egentligen ska man gå både mamman och pappan, men så blev det inte i vårt fall.

Vi fick under totalt 6 timmar lära oss andning, avslappning, massage och partnerns roll vid förlossningen. Även om jag gjort en del andning tidigare var det verkligen andningsträningen som blev en "aha"-upplevelse för mig. Jag har inte tidigare förstått hur jag skulle få till den där korta snabba andningen utan att svimma eller totalt tappa andan. Det hela går ut på att fokusera på utandningen och så fort jag fattat den tekniken var det inget problem. Så nu ska här bara tränas uthållighet för den kommer inte med tekniken ;) Sen finns där två andra saker som jag måste träna: krystning och avslappning. Därutöver ska M bli involverad och mer delaktig i det hela, antagligen den svåraste uppgiften ;-)

Inga kommentarer: