lördag 2 december 2006

Lussekatter

Det blev "bara" lussekatter. Orkade helt enkelt inte att göra pepparkakor också, får väl göra det imorgon istället.

Lussekatterna blev helt suveränt goda. Följande ingredienser använde jag:

175 g smält margarin
5 dl mjölk
1 pkt saffran
1 pkt jäst
1½ dl socker
½ tsk salt
ca 14 dl vetemjöl
ägg till pensling

Lös jästen i degspadet (margarin + mjölk) tillsätt de andra ingredienserna, mjölet i omgångar. Allt bearbetades i maskin och fick jäsa först ca 45 min och sen som bullar ca 30 min. In i ugnen i 6 min på 250 grader.

6 kommentarer:

Anonym sa...

åh, hur gott som helst!! kul med lite olika recept på "samma bulle"
kram

Millan sa...

I lööööv lussebullar! :)
Men pepparkakorna klarar jag mig utan.. ;)

Anonym sa...

Jag ska inte baka lussebullar...jo på jobbet förstås!
Nu är du länkad, ha en skön kväll, kram

Anonym sa...

tack för en bra recept utan ägg/en 12 årig flicka som är allergisk mot ägg:p

Anonym sa...

Tack för en bra recept utan ägg!:D

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.