måndag 29 maj 2006

Fjollträsk

Ja, det är där jag befinner mig nu. Ligger här på en skön hotellsäng och läser Sarahs underbara blogg, skrattar snudd på högt åt de underbara kommentarerna om den nakna rumpan på Ikea.

Är på en konferens om miljötänkande inom sjukvård och medicin. Mycket läskigt finns det att tänka på t ex att för tidigt födda utsätts för otroligt mycket mer mjukgörare och andra kemikalier under sin sjukhusvistelse än vad en vuxen gör under sin livstid. Problemen är de att de små påverkas på ett helt annat sätt av dessa kemikalier som främst läcker från all sjukhusutrustning (slangar, kanyler, blodpåsar etc) än vad vi ivuxna gör. På något sätt påverkar dehär kemikalierna generna så att de styr metabolism etc på ett felaktigt sätt och dessa barn kan t ex utveckla diabetes, fetma, ADHD, allergier etc pga dessa kemikalier. Läskigt!

Efter konferensen passade jag på att träffa en gammal studentkompis som bor här i storstaden för tillfället. Mina önskemål om Libanesisk restaurang blev uppfyllda och så även magen. Vi beställde blandade mezes och fick in 14 olika små rätter. Underbart gott!

3 kommentarer:

Anonym sa...

DÅ kanske du kan göra ett inlägg i debatten om att det faktiskt finns saker i sjukvården man inte behöver slösa på men som används som engångs ändå. T ex nytt är på somliga ställen (fick ajg veta av BM då jag var pregnant) att dom där plasthylsorna vid venporv ska slängas efter varje gång. Ja alltså det handlar inte om nålen och inte röret som kommer i kontakt med blodet utan den här plastgrejjen som man skruvar fast på nålen. Den är aldrig i kontakt med blodet OCH steriltvättas efter varje gång. Varför ska man då slänga den? Här snackar vi slöseri! Både på pengar och miljön.....
Fast det är kanske inte sånt ni diskuterar iofs med tanke på kemikalierna... Hoppas det är givande iaf!

Anonym sa...

men du. vars ääär du? I fjollträske? Vaars??
hoppas att det varit givande iaf. Gott med god mat.

och ja. jag har också varit inne och läst om rumpkommentaren. Jag skrattade gott jag ocskå!

Carolina sa...

Fjollträsk = Stockholm. Vet inte om det bara är en Norrländsk benämning på staden ;)