söndag 30 december 2007

Kanintyg


Första alstret i kanintyget klart. Jag har använt samma mönster som till den brna bodysuiten, men förlängt benen och "magen" någon centimeter. Jag ville så gärna ha Hilcos muddtrikå som kantning så jag gjorde helt enkelt kantningen på gammalt traditionellt sätt, då jag inte blivit kompis med kantbandspressarfoten till Coverpron än, annars hade ju den varit perfekt för detta uppdrag ;). Jag började med att kanta ärmarna, därefter sydde jag tre av raglansömmarna och därefter kantade jag halshålet. Sydde den sista raglansömmen, därefter en ärm-sidsöm och sen kantning av benen. Till sist sydde jag den sista ärm-sidsömmen, sydde ner sömsmåner och fast namnband.
Mönster: Avritat från IdaT-bodysuit och därefter modifierat.
Material: Kanintyg från Jnydesign och brun Hilcomudd från Neanobelle. Tryckknappar från Stof&Stil.
Maskinval: Overlock att sy ihop sömmar och fästa kantband med (trådspänning: 5-5-6,2-2,8; diffmatning: 1,5). Coverpro till att sy ner kantband med (trådspänning: 4,5-4-6; steglängd: 4; diffmatning: 1,0; pressarfotstryck 11,5 mm). Vanliga maskinen att sy ned sömsmåner med och till att fästa namnband.
Glädjemoment: Inget strulade och att min tång fixade knapparna så bra.
Tråkigt: Att jag inte kunde använda den nya pressarfoten.
Nervöst: Den ser lite bred ut, får se hur passformen är när jag provar.
Att tänka på: Att E inte är så stor än ;)

7 kommentarer:

Gekko sa...

Den är jättesnygg ju! Tråkigt bara att du inte kunde använda kantbandspressarfoten!
Jag har fått mitt kanintyg idag!! :-)

Thea sa...

Finfin! Sitter den fin poå också? Jag tycker det är så svårt att utgå från egna plagg.

Carolina sa...

Tack!
Thea, den är lite stor då jag förstorade ett mönster jag gjorde till en liknande velouroverall. Men jag tror den kommer att sitta finfint när hon växt i den.

Jes sa...

Vilken härlig , har oxå tänkt att sy en till våran k ska försöka rita av en av hans köpta. Har oxå fått mitt tyg men inte hunnigt sy något ännu.

Carolina sa...

Tack Jes och jag säger bara, tyget är så härligt (och snyggt)

Ceci sa...

Ännu lite mer kanintyg! Det är underbart fint, man blir lite avundsjuk, jag kanske borde beställa lite jag med...

Himla snyggt med bruna kantniningar till!

Carolina sa...

Ceci, beställ, det är underbart :)