tisdag 21 april 2009

Växthuset

Den här klumpen gjöt M i lördags. Han hade verkligen förberett sig väl, mätt och räknat köpt virke till form och mer betong än vad som egentligen skulle behövas. Formen var byggd och han börjar blanda, klockan var då eftermiddag och den lokala bygghandeln hade stängt ;). Han blandar några säckar och kommer lite oroligt till mig med ett konstaterande: - Vi har för lite betong... Jag går genast, trots min inte allt för friska mage, på upptäcksjakt i grannskapet och lyckas till slut skrapa ihop 1,5 säck, vilket faktiskt var vad som behövdes för att slutföra arbetet. Tack A och E för att ni hjälpte oss!

Under gallret finns det såklart ett avlopp så att vatten kan rinna ut.


Här ska det grävas ner avloppsrör. De kommer bara att användas när regnvattentunnurna är fulla och bräddar.

Såhär ser växthuset ut i sin helhet just nu. Återstår att måla muren, lägga golv, sätta på stuprör och lite till. Muren är tänkt att målas mörkgrå ungefär i samma färg som växthuset då det är den färgen vi har på grund och övriga detaljer i trädgården. Vad tycker ni blir det för mörkt?

8 kommentarer:

Mimmi sa...

Oj, så fint det blev!

Inte ett dugg avis ;-) Någongång, någongång i framtiden när alla andra stora projekt är avklarade skall jag ha ett fint och stort växthus också :-D

Jes sa...

Superfint!!! Va duktiga ni är!!! Jag vill oxå ha ett växthus

Carolina sa...

Jag ska inte ta åt mig så mycket av äran för att vara duktig maken är den som gjort det mesta jobbet och det helt själv!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tjusigt tjusigt. Jag skulle nog behålla grunden ljus inuti växthuset. Utanpå tror jag det blir snyggt med mörkgrått.
Hälsa mannen och säg att han gjort ett bra jobb. Tur att betongen räckte!
Eva

Sunna sa...

Vilket underbart vackert växthus, vilket jobb ni gör. Tänk att få börja använda det snart också så himla kul

Annika Christensen sa...

Oh vad fint det blev.
Vill du ställa upp för Willab och deras katalog?
De behöver lite fina objekt.
Lycka till med peston och jag lovar att det blir en favorit.
Ha det gott
annika

Annika Christensen sa...

Skall till Eva på måndag.
Ang Willab så blir inte förrän till sen sommaren typ i aug.
Fotar gärna magnolier.
Vet Eva var du bor?
Ses och hörs
Annika

Cecilia sa...

Så snyggt, betong är en riktig favorit. Jag hoppas kunna gjuta en del i sommar. Drömmen vore en stilren bänk men jag lär nog få nöja mig med en del krukor :)