måndag 2 april 2012

Yarden

Denna månads bok i bokcirkeln var Yarden av Kristian Lundström. I början lockade den inte särskilt men ju mer jag läser ju mer känns det som om att det här kan inte vara sant. Idag (16/3) när jag var ute hos en kund som delvis kommer i kontakt med liknande verksamhet som det finns på yarden kunde jag inte låta bli att ta upp frågan vid fikabordet. Kunde det verkligen vara sant att vi i dagens Sverige har så fruktansvärda arbetsförhållanden som beskrivs i boken? De bara tittade på mig som om jag kom från en annan planet; det är vardag i bl a speditionsbranschen. Det är inte de svenska företagen som är det direkta problemet, men i förlängningen är det ju ändå svenska företag som beställer dessa transporter. Exempel efter exempel drogs fram om hur vidrigt det går till även i Sverige. Trots att polis och andra myndigheter varit inkopplade i flera av de fall som rabblades upp så hade inget hänt! HJÄLP!
Kom igen Trafikverket och politikerna och se till att vi får säkrare vägar och bättre arbetsförhållanden för dessa stackars chaufförer.

Inga kommentarer: